Kategorier
Uncategorized

Starta träningssäsongen skonsamt

Vill du slippa skada kroppen om du sätter igång med träning efter ett semesteruppehåll? Då kan vi rekommendera att starta träningen med en skonsam träningsform. Om du tar det lugnt kan du slippa skador som kan komma efter en träningspaus, som kanske blir när man har semester. Det går att träna på sätt som inte sliter för mycket på dina muskler, som att cykla eller simma. På så sätt slipper du kroppsskador efter ett träningsuppehåll. Om det är länge sedan som du tränade, så är en skonsam träning det bästa för kroppen. Varför inte simma, eller cykla som en första träning efter ett träningsuppehåll? Både simning och cykling är väldigt skonsamt mot kroppen.

Se över cykeln så cykelträningen blir maximal

Behöver du se över cykeln, om det är länge sedan du använde den? Även efter några dagar som du inte använt cykeln har luften pyst ur cykeldäcken. Är det så att du bor i en bostadsrättsförening, har ni säkert ett cykelförråd, där du förvara cykeln. Prova cykeldäcken, är de mjuka? Testa att fylla dem med luft. Hur ser växlarna ut? Behöver växlarna eller bromsarna oljas? När du vill träna cykling och kanske ge dig ut på en flera mil lång cykeltur kan du behöva se över cykeln så den klarar av en riktigt bra träning med cykeln. Se till så du slipper få punktering eller att växlarna skär sig genom att gå igenom cykeln innan du tränar på cykeln.

Pumpa cykeldäcken för en maximal träning

Om ni har ett garage där även cyklarna förvaras har du säkert tillräckligt med utrymme för att fixa med den inne i garaget. Om du inte har någon riktigt bra cykelpump, kan du alltid åka till en mack och låna deras luftpump så att cykeldäcken är riktigt stenhårda av luft. Du kommer att märka skillnaden när cykeldäcken är riktigt väl pumpade och när de är halvfulla. Cykeln kommer att susa fram i backarna och du har lättare att trampa fram. På samma sätt är väloljade växlar lättare att hantera om du tar hand om cykeln på ett bra sätt.