Kategorier
Uncategorized

Så tränar du skonsamt för knän

Om du vill undvika att få knäskada är den bästa träningen att försöka öka muskelstyrkan i knän och musklerna kring leder. Om du vet att du har en benägenhet att råka ut för knäskador så bör du träna musklerna kring knän så att du har starka knän. Ju starkare muskler som du har i dina knän, desto bättre kan du stå emot skador som du kan råka ut för i knäna.

Cykling

Tänk på att när du vill träna, att träna så skonsamt som möjligt på knän. Cykling är bland det allra bästa om du vill hålla knän i schack, så att du undviker knäskador. Detta bör du förstås inte göra om du har ont i knän av någon tidigare skada, utan i förebyggande syfte. Du ska inte träna om det gör ont. Endast om din läkare rekommenderar det. Om du har vilat knät och det har helnat, så kan du träna det endast korta intervaller och få igång blodcirkulationen i knän med att röra knän utan att att belasta det. Cykling som träning för knän är både i förebyggande syfte men även bäst om du har helnat från en knäskada och inte ska belasta det.

Simning

Simning är också en annan mycket bra träning om du har skadat knät och behöver träna musklerna kring knät. Simning tränar nämligen alla kroppens muskler utan att belasta dem. Simning stimulerar hela kroppen utan att belasta någon muskel. Tänk på att det är sällan som man hör om simmare som har idrottsskador, något som däremot ofta händer fotbollsspelare, tennisspelare och många andra idrottare som utför bollsporter, löpare och kampsportsutövare.