Crossfit – vad och varför?

Om du fortfarande inte vet vad CrossFit är, vill du inte missa den här artikeln. Denna nya träningsform har blivit väldigt populär i Sverige, en riktig boom inledningsvis. Det finns tusentals idrottsanläggningar som har skapats över hela världen för att ge denna nya form av träning.

CrossFit

Vad är CrossFit?

CrossFit är ett tränings- och fitnesssystem vars metodik bygger på funktionella rörelser i konstant variation och som utförs med hög intensitet. Den innefattar naturliga, multi-artikulära och effektiva rörelser. Du kan träna naturliga rörelsemönster och inte bara isolerade muskelgrupper.

I CrossFit uppmuntras idrottsutövarens multilaterala utveckling, vilket gör att han kan få en extremt komplett träning. Syftet är att skapa en idrottsman som tränar alla fysiska förmågor. Av denna anledning finns det olika och varierande typer av träning inom CrossFit som inkluderar en ständig förbättring. Till exempel, konditionsbeständighet, muskeluthållighet, styrka, flexibilitet, kraft, hastighet, samordning, smidighet, balans och precision.

Den största fördelen med CrossFit är att det innehåller de viktigaste och mest praktiska delarna av varje idrottsdisciplin.

CrossFit-utövaren får göra en massa saker. Han springer, han simmar, han cyklar, paddlar och hoppar. Det ingår även tyngdlyftnings-övningar som exempelvis knäböj samt en mängd gymnastikrörelser som exempelvis ringövningar och piruetter.

Den jobbas med sandsäckar, kettlebells och en oändlig mängd material som möjliggör en helt varierad träning. Det finns inget styrka och konditionsprogram som nyttjar en större mångfald av verktyg och övningar.

Vad är CrossFit till för?

Det är en av de senaste tränings-trenderna för att komma i form. Liksom alla sporter, kan det vara fördelaktigt om du tränar det på rätt sätt, men du behöver ta hänsyn till att det är en mycket krävande typ av träning. Därför är det inte lämpligt för alla människor.

Lyckligtvis kan CrossFit anpassas till olika fitness-nivåer och åldrar. Det kan fungera för alltifrån personer med hjärtproblem till elit-idrottare. En av principerna för träningen är principen om individualisering. I CrossFit är varje övning personlig så att varje person bara når sin egen gräns.

Denna typ av träning erbjuder en fantastisk förbättring i kondition och styrka. Vi har provat och kan naturligtvis rekommendera det. Resultat garanteras.

Vad säger vetenskapen om CrossFit?

Det är högintensiv träning som förbättrar den aerobiska kapaciteten, vilket bidrar till att öka uthålligheten och optimera prestandan i olika aktiviteter.

Efter minst 10 veckors träning med CrossFit minskar kroppsvikten eftersom andelen kroppsfett minskar avsevärt. Muskelmassa ökar däremot. Det är viktigt att klargöra att dessa resultat uppnås av människor som känner till disciplinen, vilket gör det möjligt för dem att träna med större intensitet.

Resultaten varierar från en person till en annan och beroende på antalet utförda träningar. Men det beror även på de vanor som finns i övriga livet som kost och återhämtning.

Är du sugen på att komma igång med just CrossFit? Tveka inte att hör av dig till oss på CrossFit360. Här kommer du komma i kontakt med experter och veteraner som delar samma passion. Det ska vara kul att träna, och det är precis vad vi fokuserar på!